Aktualności

Województwo Mazowieckie przekazało grunt spółce Modlin

2010.08.18 15:10 , aktualizacja: 2012.04.24 14:18

Autor: Biuro Prasowe, Wprowadzenie: Agnieszka Stabińska

Władze województwa i Spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o. podpisały umowę dzierżawy gruntu pod lotnisko. Dobiegają też końca prace związane z wyłonieniem wykonawców robót.

 

18 sierpnia br. w urzędzie marszałkowskim Wicemarszałek Marcin Kierwiński, Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz oraz przedstawiciele Zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o. o.podpisali umowę dzierżawy terenu o powierzchni 276 ha. Zostanie on wykorzystany na potrzeby lotniska cywilnego.

 

Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz powiedział, że dzięki podpisanej umowie spółka będzie mogła dzierżawić teren, co jest niezbędne do rozwoju lotniska. Wicemarszałek Marcin Kierwiński dodał, że przygotowania do inwestycji nabierają tempa, jeżeli zostanie ono utrzymane to już we wrześniu budowa ruszy pełną parą.

 

Plany te potwierdził Prezes Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o. Piotr Okienczyc, podkreślając, że umowa z inwestorem zastępczym została już podpisana. We wrześniu planowane jest zawarcie umowy z wykonawcami. Następnie powinny ruszyć roboty. Równolegle prowadzone są także rozmowy z bankami w sprawie pozyskania 150 mln zł w obligacjach, co zabezpieczyłoby finansowanie inwestycji. Jak poinformował prezes, zakończyła się już faza weryfikacji zgłoszonych ofert w przetargu dotyczącym części lotniczej. Trwają prace nad oceną ofert w przetargach na budowę terminalu oraz budowę i remonty budynków lotniska.

 

Ogłoszony został również przez województwo przetarg dotyczący opracowania koncepcji budowy stacji kolejowej na terenie lotniska, badań geologicznych, opracowania raportu środowiskowego oraz programu funkcjonalno-użytkowego, w ramach odrębnego projektu realizowanego bezpośrednio przez Województwo Mazowieckie. Otwarcie ofert nastąpi w połowie września br. Analiza ta pozwoli m.in. podjąć decyzję o wariancie budowy stacji kolejowej - czy będzie to stacja podziemna czy też naziemna.

 

Władze województwa prowadzą także rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie zwiększenia dofinansowania unijnego na budowę stacji. Powiększenie tej kwoty do np. 100 mln zł mogłoby pozwolić na wybór droższego rozwiązania, czyli stacji podziemnej, której koszt szacuje się orientacyjnie na ponad 240 mln zł. Decyzje w tej sprawie mają zapaść do końca sierpnia br.

 

Koszt całej inwestycji w Modlinie to ok. 400 mln zł. Samorządowi województwa udało się wynegocjować na budowę lotniska dofinansowanie unijne w wysokości 76 mln zł – inwestycja została wpisana na listę projektów kluczowych RPO WM. Kolejne wsparcie unijne na skomunikowanie lotniska z Warszawą pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 168 mln zł zostanie przeznaczonych na dofinansowanie zakupu 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej w Modlinie.

 

Województwo Mazowieckie (jako udziałowiec spółki) w 2009 r. przekazało także ponad 50 mln zł, w ramach podniesienia kapitału zakładowego. W ten sposób wywiązało się ze swoich dotychczasowych zobowiązań finansowych wobec spółki.

 


Lotnisko w Modlinie, jako uzupełnienie Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, będzie obsługiwało przewozy międzynarodowe (na liniach krótkiego i średniego zasięgu) oraz przewozy krajowe między portami regionalnymi. Przepustowość portu w pierwszym roku działalności szacuje się na 1,85 mln pasażerów oraz 23 tys. operacji lotniczych rocznie.

 

Udziałowcami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego – 38,572 proc., Województwo Mazowieckie – 34,024 proc., Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze – 25,743 proc. oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki – 1,661 proc.

Liczba wyświetleń: 902

powrót