Infrastruktura komunikacyjna

Sieć połączeń coraz lepsza

2015.12.22 13:35 , aktualizacja: 2016.03.14 14:42

Autor: oprac. Monika Gontarczyk, Wprowadzenie: Monika Gontarczyk

  • powiększ czoło pociągu w trakcie mycia Fot. arch. UMWM
  • licznik prędkości pociągu Impuls Fot. arch. UMWM
  • powiększ fragment drogi nr 627
  • powiększ fragment drogi nr 728
  • powiększ widok z lotu ptaka na most łączący Mazowsze i Lubelszczyzną Fot. Marcin Teske

Jednym z istotnych elementów, gwarantujących rozwój gospodarczy każdego regionu, jest dobre skomunikowanie ze sobą poszczególnych miast. Inwestycje drogowe, zakup nowego taboru oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu władze Mazowsza traktują, jako priorytet rozwoju województwa.  

 

KOLEJE MAZOWIECKIE – KM

 

Nowe pociągi

Tabor Kolei Mazowieckich wzbogacił się o 12 pięcioczłonowych pociągów 45 WE Impuls. Zakupiono je z myślą o obsłudze relacji Warszawa Wschodnia–Skierniewice. Pociągi są bardzo bogato wyposażone – mają wygodne fotele, klimatyzację, miejsce na rowery, barek oraz wi-fi. W sierpniu na Centralnej Magistrali Kolejowej testowano jeden z nich. Osiągnął wówczas prędkość 226 km/h i tym samym pobił rekord prędkości pociągu zaprojektowanego i wyprodukowanego w Polsce.

 

Zgodnie z umową z kwietnia 2014 r. Pesa Bydgoszcz wyprodukowała i przekazała do eksploatacji 22 wagony piętrowe oraz 2 lokomotywy elektryczne w systemie push–pull. Pasażerowie mają do dyspozycji wagony o nowoczesnym designie, z przestronnymi wnętrzami, wygodnymi fotelami, klimatyzacją, nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, a także dostępem do Internetu. W wagonach sterowniczych znajdą się także strefy dla osób niepełnosprawnych, z częścią gastronomiczną, toaletą oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom na wózkach inwalidzkich.

 

Myjnia w Tłuszczu

Umożliwia ona przewoźnikowi mycie pojazdów wszystkich typów, w tym pięcioczłonowych jednostek elektrycznych czy wagonów piętrowych. Energia uzyskiwana jest m.in. z lamp solarnych zamontowanych na dachu budynku. Ponadto myjnia ma nowoczesną kotłownię. Od marca do października wodę podgrzewają tylko lampy solarne, w pozostałych miesiącach wspomaga je energia z pieca. Część wody pozyskiwana jest z deszczówki. Obiekt ma również własną oczyszczalnię ścieków. Myjnia kosztowała 18,7 mln zł i została sfinansowana ze środków własnych spółki.

 

WKD

 

Remont toru

W czasie wakacji gruntowny remont przeszedł tor nr 1 biegnący pomiędzy Komorowem a Warszawą. Przeprowadzone prace pozwoliły lepiej wykorzystać przepustowość linii, skrócić czas podróży, zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów, a przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo ruchu. Renowację drugiego zaplanowano w przyszłym roku.

System informacji pasażerskiej i monitoringu na linii WKD

Z funduszy szwajcarskich spółka pozyskała środki na wdrożenie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu na wszystkich peronach. System będzie opierać się o technologię światłowodową. Zaplanowano montaż 101 tablic informacyjnych (co najmniej dwa na każdą krawędź peronową). Ekrany LCD mają pokazywać szacowany czas przyjazdu pociągu na podstawie obowiązującego rozkładu jazdy i bieżącej sytuacji ruchowej. Ekrany, w zależności od stacji, mają wyświetlać od 3 do 6 odjazdów najbliższych pociągów. Oprócz tego przewidziano miejsce na pasek o zmiennej treści do informowania np. w razie awarii.

 

DROGI WOJEWÓDZKIE

 

Remonty i modernizacje

Przebudowa dróg to priorytet dla Samorządu Województwa Mazowieckiego. W 2015 r. na inwestycje w tym obszarze wydano niemalże 255 mln zł. Udało się wyremontować ponad 75 km dróg wojewódzkich. W pierwszej kolejności zrealizowane zostały najbardziej zniszczone odcinki m.in. w ciągu dróg: nr 719 (Pruszków i Żyrardów), nr 705 (Tułowice), nr 575 (Sady), nr 803 (Żelków), nr 544 (Obrębiec i Kluszewo).

Rozpoczęto również roboty drogowe w Sochaczewie, w ciągu drogi 705, gdzie przebudowywane jest skrzyżowanie z kolejką wąskotorową. Na drodze nr 727 Klwów–Szydłowiec remontowany jest ponad 8 km odcinek wraz z dwoma mostami. Prace trwają też na drodze nr 637 od Okuniewa do Stanisławowa (odcinek ponad 10 km).

 

Pomoc unijna

W 2015 r. udało się zakończyć kilka inwestycji drogowych, których realizacja była możliwa dzięki środkom unijnym w ramach RPO WM 2007–2013. Na projekty te wydano 70,7 mln zł, z czego dofinansowanie z UE wyniosło 42,3 mln zł.

 

Wśród zakończonych projektów znalazły się m.in.:

  • przebudowa drogi nr 728 relacji Grójec–Nowe Miasto n/Pilicą–granica województwa (21 km) – wartość projektu 75 mln zł,

  • budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 627 Ostrołęka–Małkinia–Kosów Lacki–Sokołów Podlaski (około 15 km od Treblinki do Kosowa Lackiego) – wartość projektu około 50 mln zł,

  • przebudowa drogi nr 631 Nowy Dwór Mazowiecki–Warszawa (rozbudowa odcinka Zielonka – granica Warszawy do przekroju dwujezdniowego) – wartość projektu 46 mln zł,

  • rozbudowa drogi nr 727 (odcinek 10 km) – wartość projektu około 31,3 mln zł,

  • budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 728 w Nowym Mieście nad Pilicą (od drogi wojewódzkiej nr 707 «ul. Kolejowa» do drogi wojewódzkiej nr 728 «ul. Tomaszowska») – wartość projektu około 8,6 mln zł.

 

Pozostałe zadania

Jedną z ważniejszych inwestycji było oddanie do użytku mostu na Wiśle na terenie gminy Solec n/Wisłą. Nowa przeprawa połączyła południowe Mazowsze z Lubelszczyzną. Budowę mostu sfinansowało województwo lubelskie. Mazowsze – zgodnie z zawartym porozumieniem – zobowiązało się do wybudowania dróg dojazdowych po zachodniej stronie Wisły. Docelowo po stronie Mazowsza powstanie 40 km droga wojewódzka od mostu do Iłży, poprowadzona nowym śladem.

 

Ważnym elementem przy realizacji inwestycji drogowych jest wykup gruntów niezbędnych do realizacji zadań infrastrukturalnych. Na ten cel w budżecie województwa zabezpieczono kwotę ponad 15 mln zł.

 

Prowadzone były również prace projektowe niezbędne do budowy tzw. Paszkowianki, na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 719 do autostrady A2 z włączeniem do węzła autostradowego „Pruszków” oraz  budowy obwodnicy Konstancina-Jeziorny.

Liczba wyświetleń: 615

Szanowni Państwo, jeżeli opublikowany artykuł nie jest prawidłowo odczytany przez czytnik ekranu, prosimy o przesłanie uwag do artykułu wraz z podaniem linka do informacji, której dotyczy pytanie. Postaramy się udostępnić bardziej czytelny plik.