Aktualności

WRDS o CPK i mazowieckich portach lotniczych

Maciej Lasek i Łukasz Chaberski Autor: fot. Michał Słaby

W dyskusji na temat realizacji projektu CPK oraz wpływu jego budowy na sytuację mazowieckich portów lotniczych uczestniczył Maciej Lasek – pełnomocnik rządu ds. CPK.

Na forum zespołu roboczego ds. gospodarki, pracy i rozwoju regionalnego działającego w ramach Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w województwie mazowieckim (WRDS) odbyła się dyskusja na temat realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz wpływu budowy CPK na sytuację mazowieckich portów lotniczych. W spotkaniu uczestniczył Maciej Lasek – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Filip Czernicki – prezes zarządu CPK, Tomasz Szymczak – prezes zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o., przedstawiciele zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A., PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie oraz prezydium WRDS.

Informacja o audycie wewnętrznym w CPK

Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek poinformował o zakończonym w marcu br. audycie wewnętrznym w CPK, z którego raporty są przedmiotem analiz. Po ich zakończeniu rekomendacje zostaną przekazane Prezesowi Rady Ministrów. Podał, że wewnętrzne prace audytorskie dotyczyły między innymi zakresu harmonogramu lotniskowego i kolejowego, realizacji Programu Społeczno-Gospodarczego, Programu Dobrowolnych Nabyć oraz weryfikacji wydatków w obszarze HR i marketingu. Szczegółowo analizowany jest komponent lotniskowy oraz realizowane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Wg Macieja Laska projekt CPK wymaga przemyślanych decyzji oraz optymalizacji. Celem aktualnie realizowanych działań kontrolnych jest urealnienie programu CPK, jego wszechstronna ocena oraz wskazanie tych jego elementów, które mają uzasadnienie merytoryczne i ekonomiczne.

O Lotnisku Chopina, Warszawa-Radom i Warszawa/Modlin

Dyskutowano również o innych, działających na Mazowszu lotniskach: Lotnisku Chopina, Lotnisku Warszawa/Modlin oraz Warszawa-Radom. Zwrócono uwagę na konieczność zapewnienia ich dalszego rozwoju i zwiększenia przepustowości. Podkreślano, że plan budowy nowego lotniska powinien uwzględniać współpracę i dialog z lotniskami już funkcjonującymi. Prezes Zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o. Tomasz Szymczak podkreślił, że lotnisko w Modlinie, jako jedyne w centralnej Polsce operujące przez całą dobę, gotowe jest na rozbudowę i dalszy prężny rozwój. Przedstawiciel lotniska Chopina podał, że mazowieckie porty lotnicze są na granicy przepustowości, informując, że chociażby w czerwcu ubiegłego roku w ciągu jednej doby w warszawskim porcie wykonano 567 operacji, a lotnisko według raportu brytyjskiej firmy analizującej dane rynku lotniczego, w lutym było najpunktualniejszym portem na świecie. W tym roku planowane jest obsłużenie rekordowej liczby podróżnych w całej 90-letniej historii portu –  około 20 mln. Niezbędne jest więc wdrożenie modernizacji portu, a dodatkowo również poprawa sytuacji lotniska w Radomiu, które obsługuje jedynie 100 tys. pasażerów.

Rozbudowa infrastruktury kolejowej

W trakcie spotkania rozmawiano również o rozwoju infrastruktury kolejowej w ramach Programu Kolejowego CPK oraz budowy odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony