Mazowsze serce Polski nr 6 (62) 2023

Do Chorzel koleją

Szynobus Kolei Mazowieckich Autor: Arch. Kolei Mazowieckich

Po ponad 20 latach na kolejową mapę Polski wracają Chorzele. Mazowiecka inwestycja w przy-wrócenie połączenia kolejowego z Ostrołęką pokazuje, że linie kolejowe to nie przeszłość, a przyszłość nowoczesnego, niskoemisyjnego transportu.

Co prawda Chorzele uzyskały połączenie kolejowe już w 1916 r., ale od prawie ćwierć wieku stacja i nieużywane tory popadały w zapomnienie.

– Reaktywacja połączenia na linii Ostrołęka–Chorzele, to efekt polityki samorządu województwa, której celem jest zapewnienie mieszkańcom regionu jak najlepszych warunków do życia. To efekt współpracy i przede wszystkim konsekwencji przy realizacji zadań – podkreśla radny województwa mazowieckiego Konrad Wojnarowski (klub radnych PSL).

Wsiąść do pociągu…

Jak mówi marszałek województwa Adam Struzik (klub radnych PSL), problem komunikacji na obszarach pozametropolitalnych wciąż jest wielkim wyzwaniem, ponieważ są całe gminy o bardzo utrudnionym dostępie do dalszego transportu publicznego, choć z drugiej strony – zwłaszcza na obrzeżach województwa – liczba pasażerów na uruchamianych połączeniach jest początkowo znikoma. Dlatego Koleje Mazowieckie (spółka samorządu Mazowsza) oferują zachęcające podróżnych ceny biletów. Do końca roku bilet jednorazowy ma kosztować 4,20 zł, a na miesięczny pasażer wyda jedynie 49 zł. Zwłaszcza dla codziennie dojeżdżających oferta wydaje się nie do przebicia.

Po pierwsze – ekonomia

Dzięki połączeniu kolejowemu Chorzele mogą stać się również ważnym punktem na gospodarczej mapie Mazowsza.

– Jednym z elementów, który spowodował, że wyłożyliśmy pieniądze (głównie z Unii Europejskiej) na rewitalizację tej linii, był fakt powstania strefy aktywności ekonomicznej w samych Chorzelach – zaznacza marszałek Struzik.

– Powrót kolei do gminy Chorzele, do powiatu przasnyskiego i do całego regionu otwiera naszym mieszkańcom kolejowe okno na świat – mówi burmistrz miasta i gminy Chorzele Beata Szczepankowska.

Dalej, szybciej, wygodniej

Unowocześniona linia Ostrołęka–Chorzele ma prawie 60 km. Dzięki przebudowie pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h. Jak zaznacza przewodniczący sejmikowej Komisji Ochrony Środowiska Mirosław Augustyniak (klub radnych PSL), podróż zmodernizowaną trasą będzie szybka i komfortowa.

– Na peronach będą nowe wiaty i ławki. Przewidziano gabloty informacyjne i czytelne oznakowanie.

Koszt inwestycji to ponad 400 mln zł, z czego blisko 200 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony