Mazowsze serce Polski nr 6 (62) 2023

Do zobaczenia w „Słonecznym”!

Dariusz Grajda Autor: Arch. Kolei Mazowieckich

Pociągi Kolei Mazowieckich znów ruszyły nad morze. – Ceny są takie same, jak w zeszłym roku, a dojazd szybki i komfortowy dla całej rodziny, włącznie z czworonożnymi przyjaciółmi. Korzystajmy! – zachęca Dariusz Grajda, członek zarządu mazowieckiej spółki samorządu województwa.

Donata Nowakowska: Pociągi „Słoneczny” i „Słoneczny-BIS” znów ruszyły. Dlaczego wzbudzają one tak ogromne zainteresowanie?

Dariusz Grajda: „Słoneczny” to nasze flagowe połączenie wakacyjne, którym przez 17 edycji w podróż nad polskie morze wybrało się ponad milion osób. Swoją popularność zawdzięcza w głównej mierze podróżnym, którzy zachęcili znajomych i przyjaciół do wyjazdów właśnie tym pociągiem. I to pomimo tego, że na początku był on zestawiony z elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57, czyli jednych z najstarszych pojazdów w naszym parku taborowym. A tak na poważnie, „Słoneczny” miał i ma inne atuty, takie jak atrakcyjna cena biletu i czas przejazdu, a ponadto nieodpłatny przewóz rowerów czy czworonożnych przyjaciół. Dzięki temu połączenie zyskało sympatię pasażerów, którymi są przede wszystkim młodzież i rodziny z dziećmi. W zeszłym roku ze „Słonecznego” oraz z debiutującego połączenia „Słoneczny-BIS” skorzystało ponad 100 tys. osób, co pokazało ich ogromną lojalność, mimo dwóch lat przerwy spowodowanej pandemią COVID-19.

To dlatego zdecydowali się Państwo uruchomić dodatkowe połączenie do Gdyni, czyli kursujący w weekendy i święta pociąg „Słoneczny-BIS”?

Tak, to ze względu na pasażerów. Rozkład jazdy „Słonecznego-BIS” zaplanowano tak, aby był optymalnym uzupełnieniem oferty „Słonecznego” i zapewnił możliwość późniejszego powrotu do stolicy z Trójmiasta.

A Pan jak często korzysta z tych połączeń?

Od kilku lat rozpoczynam lato od przejazdu (uruchamianym po raz pierwszy w sezonie) pociągiem „Słonecznym”. To dobry początek wakacji, który inspiruje do planowania kolejnych podróży, zwłaszcza że atrakcyjne są i czas przejazdu, i ceny biletów. Poza tym oferujemy komfortowe warunki podróży: w nowoczesnych, klimatyzowanych wagonach piętrowych. Są one przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z małymi dziećmi.

Czy prace modernizacyjne na stacji Warszawa Zachodnia mają wpływ na kursowanie tych wakacyjnych połączeń?

W tym roku niestety tak. Zmieniać się będą godziny odjazdu ze stacji, na których zatrzymują się pociągi. Tych zmian będzie sporo, dlatego przed rozpoczęciem podróży zachęcam do sprawdzenia rozkładu jazdy na www.mazowieckie.com.pl, gdzie znajdują się szczegółowe informacje.

Również te dotyczące cen biletów? Pewnie przez inflację wzrosły?

Bilety na pociągi „Słoneczny” oraz „Słoneczny-BIS” kosztują tyle samo, ile w ubiegłym roku, co w obecnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej jest dużą zaletą. Za bilet normalny w jedną stronę z Warszawy do Ustki zapłacimy 75 zł, a do Trójmiasta 60 zł. Oczywiście studenci i uczniowie mogą skorzystać z przysługujących im zniżek. Ponadto oferta na trasę Słupsk–Ustka została przedłużona o odcinek Słupsk–Gdynia. Minimalna cena biletu dla relacji Ustka–Słupsk według taryfy normalnej wynosi 7 zł, a maksymalna dla całej relacji Gdynia–Ustka – 27 zł.

A gdzie można kupić bilety na te pociągi?

Podobnie jak na wszystkie inne pociągi KM można je kupić: w kasach biletowych, biletomatach, aplikacjach mobilnych: KM, mPay czy SkyCash oraz przez internet (IKM). Szczególnie zachęcam do zakupu biletów przez aplikację mobilną naszej spółki.

Co daje ta aplikacja?

Jest jedyną, która umożliwia zakup biletów okresowych KM. Ma również funkcję automatycznego odnowienia biletu, możliwość odroczonej płatności, a dodatkowo proponuje użytkownikowi najkorzystniejszą ofertę cenową. To duże ułatwienie, szczególnie dla tych, którzy regularnie korzystają z oferty przewozowej. Za pośrednictwem aplikacji można również otrzymać fakturę za zakupiony bilet, sprawdzić rozkład jazdy oraz skorzystać z formularza kontaktowego. Dzięki aplikacji można też kupić bilet i sobie, i osobom towarzyszącym w podróży. Daje ona nieograniczoną możliwość zakupu biletów i dostęp do punktu informacji, a to wszystko komfortowo i bez kolejki.

Jak można zapłacić za bilet kupiony w aplikacji?

Nasza aplikacja oferuje różne formy płatności: kartą płatniczą, BLIKIEM, jest też opcja szybkiego przelewu. Dużą zaletą jest możliwość skorzystania z płatności Twisto, czyli odroczonej do 30 dni, którą podróżny może uregulować w całości albo rozłożyć na raty.

A co z osobami, które mają konto na Państwa stronie internetowej do zakupu biletów? Czy muszą zakładać nowe?

Aplikacja mobilna KM jest kompatybilna z naszą stroną do zakupu biletów (IKM). Zastosowany został mechanizm wspólnego logowania do aplikacji mobilnej i strony internetowej bilety.mazowieckie.com.pl. Dzięki niemu podróżni, którzy korzystają z zakupu biletów przez stronę i mają na niej konto, uzyskują dostęp do aplikacji, używając tych samych danych bez konieczności rejestracji nowego konta w aplikacji. Tak samo jest i w drugą stronę, tj. gdy użytkownik rozpoczyna przygodę z zakupem biletów elektronicznych poprzez pobranie i zarejestrowanie konta w aplikacji mobilnej, uzyskuje jednocześnie dostęp do tworzonego automatycznie konta na stronie systemu IKM.

Czy w przypadku braku zasięgu bądź zgubienia telefonu można wciąż mieć dostęp do zakupionego biletu?

Aplikacja daje dostęp do biletów offline. A w razie zgubienia telefonu bilet okresowy można łatwo odzyskać, korzystając z aplikacji na innym urządzeniu.

Gdzie i jak pobrać aplikację?

Aplikacja mobilna jest dostępna w sklepach App Store, Google Play oraz App Gallery pod nazwą przewoźnika „Koleje Mazowieckie – KM”. Aby z niej skorzystać, należy ją pobrać i zainstalować na urządzeniu mobilnym, do czego serdecznie zachęcam. Aplikacja jest intuicyjna, a bilet można kupić dosłownie w minutę. Tym bardziej, gdy się spieszymy i na podróż decydujemy się w ostatniej chwili.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony